-
A számla mellé jótállási jegyet állítunk ki.
A fogyasztó (vásárló) jótállási igényét a jótállási jeggyel érvényesítheti, ezért kérjük, hogy azt őrizze meg. Elveszett jótállási jegyet nem tudunk pótolni. A jótállási igény érvényes és pontosan kitöltött jótállási jegy bemutatásával , vagy a számla/blokk, vagy annak másolatának bemutatásával érvényesíthető. Szavatossági igény esetén elegendőnek kell tekinteni, ha a fogyasztó egy olyan dokumentumot tud bemutatni, amellyel a vásárlás tényét kétségkívül igazolni tudja. Kérjük, ellenőrizze jótállási jegyét, ha pontatlan adatot talál, azt haladéktalanul jelezze felénk, hogy a javítását el tudjuk végezni. A jótállási jegy hamisítása, vagy abban valótlan adatok feltüntetése jogi következményekkel és a jótállás megszűnésével jár.
-
Nem érvényes a jótállás, ha a kereskedő neve, címe, az óra típusa vagy az eladás dátuma nem szerepel a jótállási jegyen.
Ha jogosulatlan szervizbe viszi óráját javításra vagy elemcserére az a jótállás megszűnését vonja maga után.
-
A fogyasztó a kijavítási igényét a forgalmazónál, illetve a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. A vásárló a hibát észlelve haladéktalanul köteles azt a szervizzel közölni, mert a közlés késedelméből eredő kárért felelős. Meghosszabbodik a jótállási idő a kijavítási időnek azon részével, amely alatt a fogyasztó a terméket nem tudta rendeltetésszerűen használni.
-
A szervizbe való továbbítás költségei a forgalmazót terhelik. A postai úton továbbított óra esetében a javítási idő a továbbítás idejével meghosszabbítódik.
-
A vásárló által szervizelés céljából feladott termék után a postai költség a forgalmazót terheli, a megjavított termék visszaszállításáról pedig a forgalmazó vagy a szerviz köteles gondoskodni.
-
A jótállás nem érvényesíthető, ha a hiba nem rendeltetésszerű használat (szakszerűtlen tárolás, durva vagy gondatlan kezelésből adódó külső sérülések - karcok,kopás, elszíneződés-, átalakítás, elemi kár, nem vízálló óráknál vizesedés) következménye, ha a hibát nem a garanciajegyen feltüntetett forgalmazó illetve szakszervíz által végzett nem rendeltetésszerű javítás vagy beállítás okozta.
-
Hibás termék esetén a vásárlót a 151/2003.(IX.22.) Kormányrendeletben, valamint a 49/2003 (VII.30) GKM rendeletben, valamint a Ptk 1959. évi IV. törvény 306-310§, illetve a Ptk 248§ szerinti jogok illetik meg.
- A forgalmazónak törekednie kell, hogy a javítást vagy kicserélést a hiba bejelentésétől számított 15 napon belül a vásárló érdeksérelme nélkül elvégezze úgy, hogy a javítás folytán a termék értéke és használhatósága az azonos ideig rendeltetésszerűen használt, hibátlan termékhez képest nem csökken;
- A jótállásra kötelezett a vásárló kifogásáról jegyzőkönyvet vesz fel, melynek másolatát a vásárlónak köteles átadni. Ha a kötelezett a vásárló igényének teljesíthetőségéről a bejelentés időpontjában nem tud nyilatkozni, akkor álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles értesíteni a vásárlót.
- ha a termék a vásárlástól számított 3 munkanapon belül (az elem hibáját kivéve) meghibásodott, a vásárló kívánságára azt a kereskedőnek azonos típusú új termékre kell kicserélnie, ha erre nincs lehetőség, a vásárló választása szerint a termék visszaszolgáltatásával egyidejűleg a vételárat vissza kell fizetni, vagy értékegyeztetéssel más típusú termékre kell kicserélni.
A jótállásra kötelezett csak akkor mentesül felelőssége alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a termék átadása után keletkezett pl: rendeltetésellenes használat, erőszakos külső behatás, átalakítás, elemi kár, stb. következtében. Ha a hiba jellege, vagy annak javítása tekintetében vita merül fel, a vásárló szakvéleményt kérhet az erre feljogosított minőségvizsgáló szervtől.
A továbbiakban az idevonatkozó 49/2003-as GKM rendelet szerint fogjuk a reklamációt intézni, melyet az alábbiakban teljes terjedelmében közlünk is:
49/2003-as (VII.30) GKM rendelet a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről:
A Polgári Törvénykönyv módosításáról és egységes szövegéről szóló 1977. évi IV. törvény hatálybalépéséről és végrehajtásáról szóló 1978. évi 2. törvényerejű rendelet 22. §-ában foglalt felhatalmazás alapján - az igazságügy-miniszterrel egyetértésben - a következőképpen rendelkezik:
1. § A fogyasztói szerződés [a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény, a továbbiakban: Ptk. 685. §-ának e) pontja] hibás teljesítése miatt, vagy jogszabályon alapuló jótállás keretében érvényesített kifogás intézése során e rendelet szabályai szerint kell eljárni, azoktól a fogyasztó hátrányára eltérni nem lehet.
2. § Ha a fogyasztó szavatossági igényt kíván érvényesíteni a fogyasztói szerződés tárgyát képező szolgáltatást nyújtó forgalmazóval (a továbbiakban: forgalmazó) szemben, a fogyasztói szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot.
3. § (1) A forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti:
a) a fogyasztó nevét, címét,
b) a fogyasztási cikk (a továbbiakban: áru) megnevezését, vételárát,
c) a vásárlás időpontját,
d) a hiba bejelentésének időpontját,
e) a hiba leírását,
f) a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt,
g) a kifogás rendezésének módját.
(2) Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni.
(3) A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni.
(4) Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót.
4. § (1) A forgalmazó köteles a fogyasztót tájékoztatni arról, hogy a kijavítást vagy kicserélést a Ptk. 306. §-ának (2) bekezdése értelmében - az áru tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
(2) A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
5. § Javításra az árut elismervény ellenében kell átvenni. Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, az áru azonosításához szükséges adatokat, az áru átvételének idejét, és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított árut átveheti.
6. § 1
7. § (1) Ez a rendelet 2003. szeptember 1-jén lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről szóló 4/1978. (III. 1.) BkM rendelet, valamint az azt módosító 4/1993. (III. 26.) IKM rendelet, 47/1995. (X. 6.) IKM rendelet, 37/1996. (VI. 28.) IKM rendelet és 54/1999. (X. 6.) GM rendelet.
(3) E rendelet 6. §-a 2004. június 30-án hatályát veszti.
Lábjegyzetek:
1A 49/2003. (VII.30) GKM rendelet 6.§-át ugyanezen rendelet 7. § 3. bekezdése hatályon kívül helyezte. Hatályos: 2004.06.30.
Szavatosság:
-
A szavatosság web áruházunk (továbbiakban eladó) hibás teljesítésért való felelősségét jelnti. Hibás a teljesítés, ha a termék - a teljesítés időpontjában - nam felel meg a jogszabályban, vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. (A teljesítés időpontja a termék fogyasztó részére történő átadásnak napja.)
-
nem áll fefnn hibás teljesítés, ha a termék hibái ismertek, vagy felismerhetőek.
-
hibás teljesítés kizárólag visszterhes szerződés esetében merülhet fel. (nem vonatkozik az ajándékba kapott termékre).
-
hibás teljesítésnek minősül a szakszerűtlen összeszerelés is, ha a szerelésre a szerződés alapján kerül sor, és azt az eladó, vagy annak képviselője végzi el. Ha az összeszerelést a vevő végzi, a szakszerűtlen összeszerelés szintén hibás teljesítésnek tekinthető, ha az a termékhez adott használati útmutató hibájára vezethető vissza.
-
hibás teljesítés miatt két lépcsőben, összesen négyféle szavatossági igény érvényesíthető. Első lépcsőben a termék kijavításának vagy kicserélésének kérése, amelyek közül - főszabály szerint- választani lehet. Nincs mód a választásra, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne számunkra. Csere esetében a termék tulajdonságai, adottságai tekintetében azonosat kell biztosítanunk a korábbival.
-
Árleszállításra vagy elállásra (szintén választható) akkor van lehetőség, ha a kijavításra vagy kicserélésre - a lehetetlenség vagy aránytalanság miatt nem volt módunk, vagy nem vállaltuk vagy nem végeztük el megfelelő határidőn belül, jelentős kényelmetlenség okozása nélkül. Az árleszállítás esetében a termék vételárából kell kiindulni, és azt olyan mértékben csökkenteni, amely az elszenvedett érdeksérelem megfelelő kiegyenlítésére alkalmas. Elállás esetén a már teljesített szolgáltatások visszajárnak, vagyis a termék visszavételével egyidejüleg a vételárat visszaadjuk. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. Sem kicserélés, sem elállás esetén a termékre értékcsökkenést nem számolunk, amennyiben az a rendeltetésszerű használat következménye.
-
Vonatkozó jogszabályok alapján a szavatossági eljárás során nincs lehetőségünk a termék árának levásárlását felajánlani.
-
A kijavítást vagy kicserélést igyekszünk minden jelentősebb kényelmetlenség okozása nélkül 15 napon belül elvégezni. amennyiben ezt vállalni vagy teljesíteni nem tudjuk, a termék költségünkre mással is kijavíttatható.
-
A szavtossági jogoknak a törvényben meghatározott sorrendjétől vevő kárára eltérni nem lehet. Vevőt megilleti az a jog, hogy a választott szavatossági igényéről másikra térjen át.
-
A szavatossági igény elévülési határideje a teljesítés időpontjától számított két év. Használt termék esetében legalább egy év.
-
Használt termék esetén első körben javítás kérhető, ha ennek nem tudunk, illetve nem vagyunk képesek eleget tenni, fogyasztó árleszállításra tarthat igényt, illetve elállhat a szerződéstől.
-
Az elévülési határidőbe nem számít bele a kijavítási időnek az a része, amely alatt a termék rendeltetésszerűen nem használható. A termékre vonatkozó szavatossági határidő tehát annyi nappal hosszabodik meg, ahány nap a hiba közlésétől kijavítás elvégzéséig eltelt.
-
Abban az esetben, amikor a termék vagy jelentősebb részének kijavítására, illetve kicserélésére kerül sor, az elévülési határidő újból kezdődik.
-
Fogyasztói szerződés esetében a szavatossági jogok 3 év elteltével szűnnek meg, azonban egyews termékek esetében a jogszabály ennél hosszabb határidőről is rendelkezik.
-
Fogyasztó a hiba felfedezése után a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül köteles kifogását közölni. Indokolatlan késedelem esetében az ebből eredő károk fogyasztót terhelik. A hiba felfedezésétől számított 2 hónapon belül közölt fogyasztói kifogást kellő időben közöltnek kell tekinteni.
-
A fogyasztói szerződések esetében a teljesítést követő 6 hónapon belül felismert hiba esetében vélelmezni kell, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában fennállt, kivéve, ha e vélelem a hiba jellegével, vagy a termék természetével összeegyezhetetlen.
-
Csak abban az esetben mentesülünk (mint eladó) a szavatosság alól, ha termék hibája bizonyíthatóan a fogyasztó részére történő átadás után keletkezett. Ebben az esetben nem vagyunk kötelesek a kifogásnak helyt adni. A teljesítést követő 6 hónap elteltével a bizonyítási teher a fogyasztó oldalára kerül.
-
A szavatossági kötelezettség teljesítésével és a szerződésszerű állapot megteremtésével kapcsolatos költségek eladót terhelik.
-
Fogyasztónak lehetősége van továbbá, hogy fogyasztói jogának érvényesítésén kívül a hibás teljesítésből eredő egyéb keletkezett kár megtérítését kérje, a kártérítésre vonatkozó szabályok alapján
-
Továbbiakban az ide vonatkozó a fogyasztói jogok érvényesítése a PTK 1959. évi. IV. törvény 305-311§-át teljes terjedelmében közöljük:
Ptk. 305. §
(1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.389
(2) Hibás teljesítésnek minősül a szolgáltatott dolog szakszerűtlen összeszerelése is, ha a szerelés szerződéses kötelezettség, és azt a kötelezett vagy olyan személy végezte el, akinek magatartásáért a kötelezett felelős. A kötelezett felel akkor is, ha a szolgáltatott dolog összeszerelését a szerződésnek megfelelően a jogosult végezte el, és a szakszerűtlen összeszerelés a használati útmutató hibájára vezethető vissza. Fogyasztói szerződésben semmis az a kikötés, amely e rendelkezésektől a fogyasztó hátrányára tér el.
(3) A kötelezett a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik (kellékszavatosság).
Ptk. 305/A. §
(1) Ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, a kötelezett mentesül a szavatossági felelősség alól. Mentesül a kötelezett a szavatossági felelősség alól akkor is, ha a hiba a jogosult által adott anyag hibájára vezethető vissza, feltéve, hogy az anyag alkalmatlanságára a jogosultat figyelmeztette.
(2) Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A felek ettől eltérő megállapodása semmis.
Ptk. 306. §
(1) Hibás teljesítés esetén a jogosult
a) elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;
b) ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
(2) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
(3) Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.
(4) A jogosult a kijavításig vagy kicserélésig az ellenszolgáltatás arányos részét visszatarthatja.
(5) Fogyasztói szerződésben semmis az a kikötés, amely a szavatossági jogoknak a törvényben meghatározott sorrendjétől a fogyasztó hátrányára tér el.
Ptk. 306/A. §
A jogosult a választott szavatossági jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott kárt köteles a kötelezettnek megtéríteni, kivéve, ha az áttérésre a kötelezett magatartása adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.
Ptké. 84. §
(1) A szavatossági jogok érvényesítésére vonatkozó határidőket a Ptk. hatálybalépése előtt létrejött szerződés esetében a Ptk. hatálybalépésétől kell számítani, a korábbi jogszabály által meghatározott határidők azonban nem hosszabbodhatnak meg.
(2) Ezt a szabályt nem lehet alkalmazni, ha a szavatossági jogok az érvényesítésükkel való indokolatlan késlekedés miatt a Ptk. hatálybalépése előtt megszűnnek.
Ptk. 307. §
(1) A jogosult a hiba felfedezése után a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül köteles kifogását a kötelezettel közölni.393
(2) Fogyasztói szerződés esetében a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt kifogást kellő időben közöltnek kell tekintetni. A felek ettől eltérő megállapodása semmis.
(3) A közlés késedelméből eredő kárért a jogosult felelős.
Ptk. 308. §
(1) A jogosult a teljesítés időpontjától számított hat hónapos elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági jogait. Ha a dolog használhatóságának legkisebb időtartamát hatósági előírás vagy kötelező műszaki előírás határozza meg (kötelező alkalmassági idő), és ez hat hónapnál rövidebb, az igény érvényesítésére ez a határidő irányadó.
(2) Ha a szerződés állat szolgáltatására irányul, a szavatossági igény a teljesítéstől számított hatvan nap alatt évül el.
(3) Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot nem tudja rendeltetésszerűen használni. A szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje a dolognak vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) dologra (dologrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.
(4) Fogyasztói szerződés esetében a fogyasztó - az (1)-(2) bekezdéstől eltérően - a teljesítés időpontjától számított kétéves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényét. Az ennél rövidebb elévülési határidőt megállapító kikötés semmis. Ha a fogyasztói szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb határidőben is megállapodhatnak, egy évnél rövidebb elévülési határidő azonban ebben az esetben sem köthető ki.
Ptk. 308/A. §
(1) Ha a jogosult igényét menthető okból nem tudja érvényesíteni, így különösen, ha a hiba a jellegénél vagy a dolog természeténél fogva a 308. §-ban meghatározott határidőn belül nem volt felismerhető, a szavatossági jogok érvényesítésének határideje a teljesítés időpontjától számított egy év, tartós használatra rendelt dolog esetében három év. Ha a kötelező alkalmassági idő három évnél hosszabb, az igény érvényesítésére ez a határidő az irányadó. E határidők elmulasztása jogvesztéssel jár.
(2) Fogyasztói szerződésben az (1) bekezdésben megállapított hároméves határidőnél rövidebb határidő kikötése semmis.
Ptk. 308/B. §
A szavatossági igényt a szolgáltatott dolog minden olyan hibája miatt határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, amely a megjelölt kellékhiányt előidézte. Ha azonban a jogosult a szavatossági igényét csak a dolognak - a megjelölt hiba szempontjából - elkülöníthető része tekintetében érvényesíti, a szavatossági igény a dolog egyéb részeire nem minősül érvényesítettnek.
Ptk. 308/C. §
A szavatossági jogok az ugyanabból a jogalapból eredő követeléssel szemben kifogásként a határidők eltelte után is érvényesíthetők.
Tvr. 6. § (1) 394
(2) A kötelezett csak abban az esetben hivatkozhat arra, hogy a szavatossági igény érvényesítésére irányadó határidő hat hónapnál rövidebb [308. § (1) bekezdés], ha a kötelező alkalmassági idő tartamát a jogosulttal a szerződés megkötésekor megfelelő módon (a terméken való feltüntetéssel, minőségi tanúsítvánnyal, fizetési jegyzéken stb.) közölte.
Ptk. 309. §
(1) A szavatossági kötelezettség teljesítésével és a szerződésszerű állapot megteremtésével kapcsolatos költségek - ideértve különösen az anyag-, munka- és továbbítási költségeket - a kötelezettet terhelik. Fogyasztói szerződés esetében a felek ettől eltérő megállapodása semmis.395
(2) Kicserélés vagy elállás esetén a jogosult nem köteles a dolognak azt az értékcsökkenését megtéríteni, amely a rendeltetésszerű használat következménye.
Ptk. 310. §
Szavatossági jogainak érvényesítésén kívül a jogosult a hibás teljesítésből eredő kárának megtérítését is követelheti a kártérítés szabályai szerint.
Ptk. 311. §
(1) Ha a fogyasztói szerződés hibás teljesítésének oka a kötelezettel szerződő harmadik személy (előző kötelezett) hibás teljesítése, a fogyasztói szerződés kötelezettje követelheti az előző kötelezettől a hibás teljesítés miatt támasztott fogyasztói igények kielégítése költségeinek a megtérítését, feltéve, hogy a minőség megvizsgálására vonatkozó kötelezettségének eleget tett.
(2) A fogyasztói szerződés kötelezettje az (1) bekezdés szerinti igényét a fogyasztó igényének kielégítésétől számított hatvannapos elévülési határidő alatt érvényesítheti. Az igény az előző kötelezett teljesítése időpontjától számított legfeljebb öt évig érvényesíthető; e határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.
(3) Az (1) bekezdés szerinti igényt az előző kötelezett is érvényesítheti a vele szerződő előző kötelezettel szemben, a (2) bekezdésben meghatározott határidők megfelelő alkalmazásával.
Ptk. 311/A. §
A hibás teljesítés jogkövetkezményeire vonatkozó szabályokat megfelelően alkalmazni kell akkor is, ha a kötelezettség nem dolog szolgáltatására irányul; ilyenkor a kicserélésen a szolgáltatás újbóli teljesítését kell érteni.
Tvr. 13. § A hibás teljesítéssel kapcsolatos szavatossági jogokra és kártérítésre, valamint ezek érvényesítésének határidejére vonatkozó rendelkezések csak akkor alkalmazhatók, ha a szerződés teljesítése a törvény hatálybalépése után történt.
Ptké. 87. § Az állatszavatosságra vonatkozó rendelkezéseket a Ptk. hatálybalépése előtt kötött szerződésre csak akkor lehet alkalmazni, ha a szerződést a Ptk. hatálybalépése után teljesítik.